Pieter in gesprek met Mark Wierbos

Pieter in gesprek met Mark Wierbos

 

Goed, de schaatsen weer in het vet, de fiets weer geolied, de banden opgepompt en de accu, ook de mijne, weer opgeladen en op pad. Tjonge, dat was even heerlijk: die sneeuw en ijs periode. Het voelde, en had u dat ook, alsof je even losgelaten werd uit het Corona/Covid keurslijf, even dartelen als een jong veulen in de wei, maar dan op het ijs of in de sneeuw.

Nog wat onwennig fietste ik naar de Versgaard in de Hoofdstraat te Velp, waar ik een afspraak had met Mark Wierbos, eigenaar van de Kaasspeciaalzaak in de Versgaard. Mark betrekt de kazen van een kleine kaasfabriek uit Rouwveen, waar op biologische en ambachtelijke wijze in nauwe samenwerking met de lokale veehouders het kaasambacht wordt uitgevoerd. Op de vraag of Mark uit de kaaswereld komt vertelde hij dat hij 20 jaar geleden uit de banketbakkerij stapte omdat het ambachtelijk deel ervan steeds meer verdween en daarom op zoek ging naar een ander product, en dat werd kaas. 

 Mark is ook de voorzitter van de vereniging “de Versgaard”, bestaande uit een slager, bakker, visspecialist, bloemist, groentespeciaalzaak en de kaasspecialist en heeft daarin een coördinerende taak. Tja, dan toch maar met enige aarzeling de “hamvraag” ter sprake gebracht: Wat is de invloed van Covid 19/Corona op de Versgaard??? Voorzichtig, omdat het voor de gemiddelde middenstander  een uiterst pijnlijk onderwerp is, maar wat schetst mijn verbazing: Ik zie het sowieso al vrolijke gezicht van Mark zo mogelijk nog verder opklaren en hij zegt: goed, gewoon erg goed.

 Wij, alle winkels in de Versgaard, realiseren sinds de “uitbraak” een aanzienlijk hogere omzet.  Ik was met stomheid geslagen, maar Mark vertelde me opgewekt en duidelijk het hoe en waarom: Naast ons zit een grootgrutter (AH), en daarom is er achter de Versgaard een grote parkeerplaats en dat trekt potentiële klanten. Die klanten kunnen bijna geen geld uitgeven aan theater- en bioscoopbezoeken, vakanties en niet te vergeten het alom bekende shoppen. Dus trekt men zich noodgedwongen een beetje terug en gaat men het thuis extra gezellig maken. Resultaat: Meer tijd en geld, dus gaat men veelal uitgebreider en exclusiever koken en dan kom je uit in de Versgaard om juist die meer exclusieve producten te kopen omdat gestalte te geven.

We hebben ook een stevig veiligheidsplan gemaakt met o.a. een looproute (achter vanaf de parkeerplaats erin en aan de Hoofdstraat kant er weer uit). Op drukke tijden zetten we particuliere beveiligers in en als het rustiger is regelt het publiek dat prima zelf, ook de jongeren houden zich er keurig aan incl. de mondkapjes en de gewenste 1 ½ mtr afstand. En wij, als deelnemende middenstanders van de Versgaard, hebben overduidelijk ervaren dat na deze Pandemie onze persoonlijke service, de productkwaliteit en diversiteit de allerbeste basis is voor het voortbestaan van de Versgaard.

Na Mark Wierbos te hebben bedankt voor zijn duidelijke en optimistische visie, fietste ik met een goed gevoel weer op huis aan.

Afdrukken